II Congrés Escoles Sentinella: recerca en salut amb i per a la comunitat educativa
Durant el congrés l’alumnat ha presentat les seves recomanacions de millora del model de promoció de la salut mental a l’aula, obtingudes a través d’un procés de recerca participativa coordinat pel Living Lab de Salut d’IrsiCaixa
L’any passat el projecte Escoles Sentinella, liderat pel Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT), identificava que la promoció de la salut mental a l’aula era un repte prioritari per la comunitat educativa. Aquest 2 de juny, després d’un segon curs orientat a treballar entorn d’aquesta missió, s’ha celebrat el II Congrés Escoles Sentinella, en el que s’han presentat els resultats dels diferents paquets de treball del projecte. El Living Lab de Salut d’IrsiCaixa, en el marc del projecte europeu CONNECT, ha liderat el bloc de recerca participativa involucrant a la comunitat educativa en la investigació. En aquesta línia, han participat més de 1600 alumnes, amb els seus docents i famílies, que han presentat al congrés els resultats de la seva recerca: un llistat de recomanacions de millora del model de promoció de la salut mental perquè tingui un enfocament més integral.
Un congrés que reuneix a la comunitat educativa, científica i l’administració pública
La jornada va comptar amb l’assistència presencial de més de 200 alumnes i docents, 30 persones dels grups de recerca d’Escoles Sentinella i representants de la Generalitat de Catalunya –com la secretària de Salut Pública Carmen Cabezas, la secretària de Transformació Educativa Núria Mora i la responsable de l’àmbit infanto-juvenil de la Subdirecció General de Promoció de la Salut de l’Agència de Salut Pública Laia Asso. Al mateix temps, 7 centres educatius van estar connectats de manera virtual a l’esdeveniment.
El congrés va comptar amb la presentació dels resultats dels blocs de treball per part dels diferents centres d’investigació involucrats –CEEISCAT, Hospital Vall d’Hebron, ISGlobal i IrsiCaixa. També es van presentar intervencions de promoció de la salut mental que es realitzen en diversos centres educatius participants en el projecte, a més de les recomanacions de millora elaborades amb i per a la comunitat educativa, entre altres intervencions.
Més de 40 docents, 1600 alumnes i les seves famílies, partícips de la investigació
El Living Lab de Salut d’IrsiCaixa s’ha encarregat de treballar en la millora del model de promoció de la salut mental a través d’un procés de recerca participativa que ha involucrat alumnat, professorat i famílies de 17 centres educatius. Gràcies al procés d’investigació, la comunitat educativa ha identificat els problemes i les oportunitats del model actual, les seves causes i conseqüències, i n’ha elaborat recomanacions de millora. Des del Living Lab, s’han integrat i analitzat els resultats de tots els centres fins a conformar una llista de 29 recomanacions de millora agrupades en 5 eixos: salut mental i social, participació de la comunitat educativa i altres actors, comunicació i educació, desigualtat social, diversitat cultural i bretxa digital i adaptació d’infraestructures. Aquesta llista final de recomanacions ha sigut posteriorment validada per la comunitat educativa.
“Aquest tipus de projectes permeten involucrar a diferents actors en la resolució de problemes i, per tant, que aquests s’abordin des d’una perspectiva sistèmica o integral que tingui millor en compte diferents parts del problema que només es poden identificar tenint en compte a totes les persones que es veuen afectades per la temàtica a investigar. En aquest cas, estudiàvem la salut mental a les aules i, per tant, és lògic que la comunitat educativa tingui cabuda durant el procés de recerca”, explica Rosina Malagrida, responsable del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa, coordinadora del paquet de treball de recerca participativa del projecte Escoles Sentinella i partner del projecte europeu CONNECT.
L’equip del Living Lab, entre altres missions, busca fomentar que els centres educatius evolucionin cap al concepte d’Open Schooling (escola oberta). Aquest moviment pretén allunyar les escoles del model educatiu tradicional i vol promoure que les activitats educatives s’obrin a altres actors i involucrin a l’alumnat en projectes de recerca per a la resolució de problemes. “Durant el desenvolupament del projecte hem vist que implicar la comunitat educativa en el procés és imprescindible per poder dissenyar un model de promoció de la salut mental més efectiu. Concloure el bloc de recerca participativa presentant les seves recomanacions i debatre-les amb la comunitat científica, educativa i política en aquest II Congrés Escoles Sentinella ha estat un èxit”, conclou Laia Vives, gestora de projectes del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa.
Vídeo del congrés