Skip to main content
Close

450 estudiants de secundària presenten propostes per millorar el seu benestar emocional amb el projecte Sana Ment

sanament_20.5.16.jpg

La temàtica va ser escollida per més de 1.000 joves de secundària de Catalunya procedents de 15 centres educatius en el marc del programa Xplore Health, impulsat per l’Obra Social ”la Caixa” i l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa.

  • Els alumnes participants han identificat l’estrès i la depressió com el problema de salut que més els preocupa.
  • Un total de 450 joves han participat en projectes de recerca participatius duts a terme “per a ells i amb ells”, que s’han desenvolupat en col·laboració entre estudiants de secundària, estudiants universitaris i investigadors de quatre centres de recerca i universitats.
  • El procés ha culminat avui amb la presentació dels resultats en un congrés celebrat a CaixaForum Barcelona en el qual han participat responsables de salut pública, professionals assistencials i entitats de la societat civil que treballen en el camp de la salut mental i el benestar emocional.

 

La directora general adjunta de la Fundació Bancària ”la Caixa”, Elisa Durán; el director de l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, Bonaventura Clotet, i la coordinadora de Sana Ment i d’Xplore Health, Rosina Malagrida, han inaugurat avui a CaixaForum Barcelona el congrés Sana Ment, que ha reunit un total de 450 joves que han participat en projectes de recerca participatius.

El projecte Sana Ment és la darrera innovació del programa Xplore Health, impulsat per l’Obra Social “la Caixa” i IrsiCaixa. Aquest va partir d’analitzar quin era el problema de salut que més preocupava a 1.000 estudiants de 15 centres educatius de Catalunya, donant com a resposta majoritaria l’estrès i la depressió, i se’ls va proposar aportar-hi solucions utilitzant la metodologia científica.

Decàleg de recomanacions per promoure salut mental

La finalitat ha estat dissenyar i implementar intervencions de salut per als estudiants i amb els estudiants, involucrant-los en projectes de recerca i innovació que alhora han permès apoderar-los amb les competències necessàries de raonament científic per promoure bons hàbits de salut. El procés ha culminat amb la implementació d’un mètode de governança participativa on han participat tots els actors (experts en mètodes de participació, investigadors, estudiants universitaris i estudiants i professorat de secundària) per elaborar un decàleg amb recomanacions per a associacions de pacients i polítics de l’àmbit de l’educació i de la promoció de la salut en aquest camp.

Xplore Health ha desenvolupat el Sana Ment gràcies a la col·laboració dels projectes europeus EnRRICH RRI Tools, en un moment en què a Europa hi ha una creixent preocupació per millorar la relació entre ciència i societat. Aquest tipus d’acció educativa és pionera a Catalunya, i compta també amb la participació dels quatre centres de recerca següents: la Unitat de Difusió de la Recerca Biomèdica d’IrsiCaixa, que coordina el projecte i les metodologies de recerca comunitària i de governança participatives, el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), el Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Grup de recerca en ciències de la salut de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona (UB).

Les metodologies utilitzades segueixen els criteris de qualitat de la Recerca i la Innovació Responsables (RRI, de les seves sigles en anglès) i s’inspiren alhora dels models de Science Shops i Living Labs que s’impulsen a nivell europeu, des d’on s’apliquen metodologies com la recerca participativa comunitària (CBPR, de les seves sigles en anglès), la innovació oberta o la governança participativa. Amb aquesta iniciativa es busca una major col·laboració dels diferents actors socials per cooperar durant tot el procés de recerca i innovació i procurar que els resultats vagin més en línia amb els valors, les necessitats i les expectatives dels estudiants.

Not available in
This is not available in . You can go to the translated versions in these languages: